سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنان فضانورد

صفحه خانگی پارسی یار درباره

قربانیان زن فضا

    نظر
راه فتح فضا هیچ گاه راه همواری نبوده است. هزینه‌های مادی، معنوی فراوانی خرج شده است تا انسان بتواند به فراسوی مدار زمین برود. زنان هم سهم عمده‌ای در این هزینه‌ها پرداخته‌اند. 2 شاتل فضایی چلنجر و کلمبیا، یکی چند ثانیه پس از پرتاب و دیگری چند ثانیه پیش از فرود در برابر چشم مردم جهان منفجر و نابود شدند و هر بار 7 نفر از بهترین فضانوردان را به کام مرگ کشیدند.

هنگام حادثه انفجار چلنجر کریستن مک آلیف 37 ساله و جودیت رزنیک که او هم 37 سال سن داشت در برابر چشمان خانواده‌های خود به مشتی از خاکستر تبدیل شدند.

 کریستن مک آلیف یک معلم بود که از میان 11 هزار معلمی که داوطلب شرکت در برنامه معلمان در فضا بودند، برای سفر به فضا و ترویج سفرهای فضایی پس از بازگشتش انتخاب شده بود، اما در انفجار سال 1986 جان خود را از دست داد.

17 سال پس از آن تاریخ و زمانی که شاتل فضایی کلمبیا آماده می‌شد تا پس از ماموریتی 2 هفته‌ای فرود آید، به دلیل نقصی که هنگام پرتاب در بال چپ ایجاد شده بود، شاتل منفجر شد و 7 فضانورد آن درگذشتند.

در میان آنها لائورا کلارک 41 ساله و کالپانا کاوال 41 ساله و هندی‌الاصل هم حضور داشتند که هر دو از متخصصان و تکنیسین‌های اصلی ماموریت بودند.

اگرچه این افراد جان خود را در راه فتح فضا و گسترش دایره دانسته‌های ما از جهان اطراف از دست دادند، اما در عین حال زندگی و مرگ آنها نشان از هدف والایی داشت. آنها و دیگر فضانوردان زن، نمونه‌هایی از زنان و مردمانی هستند که برای فتح جهان ناشناخته‌ها لحظه‌ای متوقف نمی‌شوند و اجازه نمی‌دهند هیچ مانعی آنها را متوقف کند.